Giáng sinh vui vẻ! (Merry Christmas!) - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Katja en Wies - WaarBenJij.nu Giáng sinh vui vẻ! (Merry Christmas!) - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Katja en Wies - WaarBenJij.nu

Giáng sinh vui vẻ! (Merry Christmas!)

Blijf op de hoogte en volg Katja en Wies

26 December 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

Lieve allemaal,

Wij willen jullie vanuit Vietnam een hele fijne tweede Kerstdag wensen met heel veel gezelligheid en lekker eten en wijn!!!
Omdat we de vorige keer zoveel opmerkingen gehad hebben dat het verhaal zo lang was, hebben we deze keer ons best gedaan om het ietsje korter te houden ;)

We waren gebleven bij ons avontuur in Battambang. We werden naar de Bamboo train gebracht, wat echt hilarisch was aangezien het treintje verrassend hard ging! Als we een tegenligger tegenkwamen werd een van de twee treinen er super soepel afgehaald en weer teruggezet. Daarna gingen we naar de Killing Cave, waar 10.000 Cambodjanen ingegooid zijn door de Rode Khmer, en zo vermoord werden. Erg heftig en gek om te zien. Daarna kregen we het persoonlijke verhaal van onze tuktuk-driver te horen, die het als een van de weinigen van zijn familie heeft overleefd. 3 jaar en 8 maanden lang moest hij op de rijstvelden zeker 15 uur per dag keihard werken, en dat op twee schaaltjes rijstsoep. Wel heftig om te horen van iemand die dat zelf heeft meegemaakt.

Diezelfde avond hebben we onder het genot van een klein bakje koffie (bij gebrek aan chocolademelk) en een koekje, Sinterklaas gevierd! Super leuk :) Om middernacht vertrok onze nachtbus naar Koh Rong, eindelijk naar de zee! Samen met onze Franse vriendinnetjes hebben we daar 5 heerlijke dagen gehad, waarin we hebben gesnorkeld, gevist, gebarbecued met onze eigen gevangen vis, zonsondergangen en zonsopgangen gezien, gewildzee-kajakt zonder om te slaan, een morning run gedaan op het strand (!), gefeest, gegeten, gedronken, nog meer gegeten en gedronken, gezwommen, verbrand, en bruin geworden! Ook hebben we lekker geslapen samen met onze kleine vriend de rat. Het waren echt super leuke en chille dagen :)

Tijd voor een nieuwe stad: Kampot! Vanuit hier hebben we twee tours gedaan door de omgeving. De eerste was naar Bokor National Park, met supermooie views en oude gebouwen. Daarna hebben we een sunset cruise gedaan, waar we een Duits meisje hebben ontmoet die in een klein dorpje in Cambodja Engelse les geeft. Zij woont voor een half jaar bij een familie daar, en weet dus heel veel over de cultuur, wat super interessant was om te horen! Ook mogen we volgend jaar Oktoberfest bij haar vieren in Munchen! Heuj! De volgende dag deden we de 'Countryside tour', langs de zoutvelden, een vissersdorpje, een coole grot, het Secret Lake, de Pepperfarm waar Kampot bekend om staat, en eindigden in het dorpje Kep aan het strand. Het strand was vol met Cambodjanen, die niet in hun bikini maar in hun kleren zwemmen, ongeacht wat ze aan hebben. Spijkerbroek en nette blouse? No problemo! We voelden ons dus wel een beetje naakt en bekeken in onze bikini :p Verder hebben we in Kampot heel erg veel leuke souvenirwinkeltjes bezocht, en elke avond genoten van slechte livemuziek ;) Ook hebben we hier een enorm zwak moment gehad en een heerlijke wood-fired oven pizza op!!!

Onze laatste bestemming in Cambodja was de hoofdstad, Phnom Penh. Dit is een enorme chaos met overal afval, brommers, tuktuks en drukke marktjes (Hellooo, lady, buy somesing? You need shirt? We have your size! What you looking fooorrr? You want massage? (Katja: Ja!!)). Hier hebben we de Killing Fields en de S-21 gevangenis van de Khmer Rouge bezocht. Dit was een hele lange heftige dag waarin we hele indrukwekkende dingen hebben gezien en gehoord. Echt ongelofelijk wat hier zo kort geleden nog gebeurd is: 1 op de 4 Cambodjanen is 40 jaar geleden vermoord zonder reden. Ook de manier waarop is gruwelijk, wapens waren te duur dus ze werden doodgeslagen met landbouwmaterialen zoals schoppen, bijlen en messen. Bij de Killing Fields, waar de meesten vermoord zijn, stond een boom waartegen baby's voor de ogen van hun moeder doodgeslagen werden, vastgehouden aan hun voetjes. Afschuwelijk en gruwelijk om je deze dingen in te denken, en ook daar te zijn waar het werkelijk gebeurd is.

Die avond hebben we ons laatste Cambodia beer alweer gedronken, na tweeenhalve week genoten te hebben van het mooie en bijzondere Cambodja reisden we door naar Ho Chi Minh stad in Vietnam. We hadden al onze dollars opgemaakt, dus zonder geld op zak gingen we de bus in. Normaal stopt deze alleen voor plaspauzes, maar nu gingen we lekker in een restaurantje lunchen. Zonder geld. Gelukkig waren er gratis bananen en thee en kregen we kerstkoekjes en noedelsoep van een Duitse vrouw. Geen geld bijhebben kan dus toch positief zijn ;)
Eenmaal in Ho Chi Minh stad, hebben we een veel te dure taxi genomen naar een leuke backpackersstraat. Na twee dagen kwamen we er achter dat we dit binnen 5 minuten hadden kunnen lopen en de taxi ons dus keihard afgezet heeft... We vonden een guesthouse waar we vier bedden met zn tweeen hadden, superchill! Onze eerste dag in Vietnam hebben we de stad te voet verkend (waarbij we heus niet de Notre Dame voor het postkantoor aanzagen...Oeps). Onze eerste indrukken van Vietnam zijn dat het veel meer verwesterd is dan wat we tot nu toe gezien hebben, inclusief alle fastfood-ketens. Ook kwamen we weer een fitnesspark tegen, waar veel fitnessapparaten staan die je gewoon kan gebruiken. Het grappige is dat deze ook echt veel gebruikt worden, wat je in Nederland misschien niet zo snel zou zien ;)

De dag erna zijn we naar de Cu Chi tunnels gegaan, het grootste ondergrondse gangenstelsel ter wereld, die in de Vietnam War gebruikt werden om te schuilen. Een paar tunnels hebben ze vergroot voor Westerse toeristen, omdat alleen kleine Vietnameesjes in de gewone tunnels kunnen. Ook wij hebben deze claustrofobische tunneltjes doorgeschuifeld :) Eenmaal terug zijn we naar het War Museum gegaan, waar we vooral geraakt werden door de effecten van Agent Orange in de oorlog. Bizar dat er nu nog steeds zo veel misvormde kindjes geboren worden door iets wat al zo'n tijd terug gebeurd is.
Op de terugweg naar ons guesthouse kwamen we Simone en Koldo tegen, het nichtje van Katja en haar vriend, super toevallig in zo'n megagrote stad! Daar hebben we 's avonds gezellig wat mee gedronken :) De dag daarna hebben we rondgeslenterd in de stad en nog wat gewinkeld, en 's avonds een drankje gedaan in een van de skybars!

Zondag hebben we een tour van twee dagen gedaan door de Mekong Delta, met homestay in een klein dorpje. We hebben gezien hoe ze coconut candy en rice paper maken, een python om onze nek gehad, locale thee gedronken, floating market bezocht, en kikker, slang, rat en vogel gegeten! Ook de homestay was erg leuk met een jochie die ons Vietnamees heeft geleerd (poging gedaan tot) ;)
Maandagavond hebben we de bus gepakt naar Mui Ne, een stad met belachelijk veel Russen. De menu's zijn daar zelfs in het Russisch omdat ze geen Engels kunnen... We hebben daar in een kamer aan zee geslapen (helaas was het niet zo'n mooi weer), en een tour door de omgeving gedaan achterop de motorbike. We kwamen in een vissersdorpje aan zee waar allemaal rare ronde bootjes lagen, en wilden vragen wat dat was. Ze boden aan dat we er wel in mochten en ineens bracht een vissersman ons naar zijn grote boot toe. We zeiden nog dat we niet wilden betalen, maar het leek niet echt alsof hij dat hoorde. Achteraf werd ons dus 10 dollar gevraagd... Dat gingen we dus echt niet betalen, we wilden ze wel een beetje geven maar dat namen ze niet aan. Toen hadden we een hele boze familie om ons heen, die geld van ons eisten, maar gelukkig namen onze motorbike-drivers ons mee naar de volgende bestemming. Wel was het heel leuk om die boot te zien, en al helemaal gratis! ;) Verder hebben we op die trip hele mooie zandduinen gezien, wat erg leuk was.

Kerst wilden we graag in Da Lat vieren, dus de 24e namen we de bus vanuit Mui Ne naar Da Lat. Daar eenmaal aangekomen voelden we ineens dat het hier wel iets kouder was, korte broek kan niet meer, hellup! We hadden al een hostel geboekt waar we positieve verhalen van hoorden, Dalat Family Hostel, en werden daar warm onthaald met knuffels, gezang en gratis lunch ('ahh, you're finally here, welcome to your family!') Elke avond is hier family dinner, waar Mama lekker eten voor iedereen maakt. Deze kerstavond was natuurlijk extra speciaal en daarom hadden ze een superdikke taart gemaakt, en gingen we een leuk spel doen met het hele hostel. Dit was soms zo intiem dat we onze nieuwe grote 'family' meteen erg goed leerden kennen :p in ieder geval een erg leuke plek om Kerst te vieren!

Gisteren hebben we iets heel vets gedaan: Canyoning! Met een helmpje op hebben we 4 keer geabseild, 18, 16, 25 en 14 meter diep, met verschillende moeilijkheidsgraad ;) Ook waren er natuurlijke en spannende waterslides in de rivier, heftig! De free jumps waren ook erg gaaf. Wel was het best wel koud omdat we de hele dag nat waren, dus we waren toch wel blij toen we onder een lekker warme douche stonden. Toen hebben we gezellig geskypet met het thuisfront, en daarna aangeschoven bij ons tweede familydinner. Die avond zijn we nog wezen poolen met een aantal mensen, wat heel gezellig was.

Deze tweede Kerstdag gaan we lekker sushi eten, en we hebben net onze Easyriders-tour voor de komende drie dagen geboekt! We hebben er heeeel veel zin in :)!

Nog een hele fijne Kerst(vakantie)!
Liefs uit Vietnam,

Katja en Wies

• 26 December 2014 - 09:36

Ton Van Dooremalen:

Wat een leuk verhaal weer meiden, jullie hebben het heerlijk daar dat is duidelijk. Geniet ervan!

• 26 December 2014 - 10:12

Elly Mathijssen:

Lezen is een feestje! Dankjulliewel voor de mooie verhalen, van mij mogen ze veel uitgebreider hoor ;-)
    veel plezier met de komende avonturen..... x mama

• 26 December 2014 - 11:47

Roos:

Hii meiden!

Echt heel leuk geschreven! En ook goed qua lengte

• 26 December 2014 - 11:54

Roos:

Jullie maken echt heel veel mee! Ben jaloers :)!
    Ik mis jullie wel hoor
    Xx Roos

• 26 December 2014 - 12:03

Nynke:

Leuk geschreven meiden!!
    Jullie maken veel mee, heel vet :)

• 26 December 2014 - 12:06

Olivier Van Dooremalen:

Waauw Wies wat klinkt dat vet allemaal! Nu al zin in meer foto's en meer verhalen :)!

• 26 December 2014 - 13:50

Hélène :

Hoi Katja en Wies,

Weer veel meegemaakt. Leuk om te lezen.

Geniet ervan. Tot het volgende verslag.

Groeten,

Hélène

• 26 December 2014 - 14:44

MJel.nl:

heerlijk verhaal weer! En ter info: morgen wordt er in NL sneeuw verwacht! ;)
    Geniet ze meiden en fijne kerstdag nog!

• 26 December 2014 - 15:03

Corry:

Hoi katja en Wies Nog een fijne tweede kerstdag! Jullie hebben het goed zo te lezen. ! Veel ervaringen opgedaan al . Veel plezier nog met het gevolg en alvast een gezellig oudjaar!, Corry en JanHendrik

• 26 December 2014 - 20:35

Fons En Marian:

Lieve Katja en Wies,
    Het is weer 'n genot om julle verhalen te lezen, met TOP200 op de achtergrond :)
    Geniet ervan!
    Fons, Marian, Heleen en Jan
    XXX

• 26 December 2014 - 22:03

Ingrid Stoffels :

Lieve Wies en Katja zo te lezen is het nog steeds fantastisch. Dank voor de kerstwens wij wensen jullie alvast fijne jaarwisseling. Zal ook ongetwijfeld een feestje zijn. Veel liefs van Ingrid en alle achterburies x

• 27 December 2014 - 14:20

Coby En Frans:

Ha Wies en Katja,

Fantastisch verhaal weer. Jullie maken veel mee. Leuk voor ons om zoveel plekjes waar jullie komen te herkennen: Koh Rong, de boom op de killing fields (niet zo leuk), war museum, de ronde bootjes...
    Nu vast richting Hanoi. Is een stuk authentieker dan Ho Chi Min. Dat wordt genieten. Wel met een sweater aan s'avonds. Mooie foto's trouwens ook.
    Wij vinden jullie verhalen helemaal niet te lang

• 27 December 2014 - 21:39

Coby:

Wat heerlijk om jullie avonturen te lezen. Fantastisch! Ook ik geniet van de mooie dingen die jullie beleven en zit regelmatig te stralen bij jullie verslag. Heel leuk en nog veel plezier!

• 29 December 2014 - 20:22

Rietje:

Hoi Wies en Katja,
    Als ik jullie reisverslag lees, kan ik maar een ding voor jullie saampjes bedenken: wat is het leven zo toch een feest! Moeten jullie elkaar soms niet eventjes zachtjes knijpen om je te realiseren dat dit JULLIE VERHAAL is? Prachtig! Geniet er nog weer van en ik lees straks weer met veel pret het vervolg! Een fijne jaarwisseling voor jullie; alvast een super begin van het nieuwe jaar gewenst. xx Rietje

• 03 Januari 2015 - 09:38

Eke Wolkers:

Wat geweldig om jullie reis zo te kunnen volgen. Heel veel dingen komen me bekend voor. Fijn om dit te kunnen meemaken. Geniet ervan. Dat het komende jaar jullie maar veel goeds mogen brengen.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Heel veel reisplezier!!!! gr. Eke.