De eerste indrukken - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Katja en Wies - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Katja en Wies - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Katja en Wies

07 November 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve allemaal,

Hier ons eerste echte reisverslag! Op dit moment zitten we in een internetcafe in Luang Prabang, Laos. Maar, laten we bij het begin beginnen!

Voordat we het vliegtuig naar Singapore instapten, moesten we natuurlijk eerst afscheid nemen van familie en vriendjes op Schiphol. Huilen :p Maar toen we eenmaal door de passpoortcontrole waren kregen we er toch wel heel veel zin in! Vooral toen we Robert ten Brink in ons vliegtuig zagen stappen kon de reis echt beginnen. Kijk dus vooral naar de kerstspecial van All you need is love ;)
De vlucht naar Singapore verliep goed, we hadden lekker drie stoelen voor ons tweeen en kregen heel veel lekker eten! Na de overstap in Singapore naar Chiang Mai zaten we in het vliegtuig naast een heel gezellige Britse vrouw, die meteen haar levensverhaal even kwijt moest :p

Eenmaal op het vliegveld van Chiang Mai voelden we meteen de hitte van Thailand. Na wat geld gewisseld te hebben, fixten we al heel snel een taxi 'rót daang' naar ons hostel, Julie's Guesthouse. Dit zag er meteen al heel gezellig uit, wel met heel veel Nederlanders. Nadat we onze spullen gedumpt hadden in onze roze met gele spekjeskamer zijn we de stad een beetje gaan verkennen. Meteen hebben we al een aantal tempels gezien die zomaar middenin een drukke straat staan. Ook lopen overal Monniken, wat best wel gek is om te zien. De tempels die we toen gezien hebben waren al heel mooi en met enorm veel goud! Toen we ergens lekker wat hadden gegeten wilden we nog wel even een crepe scoren, we waren al een kraampje tegen gekomen. Toen we daar heen liepen begon het te druppelen, maarja die paar druppels ;) We hadden nog niet besteld of het kwam al met bakken uit de lucht kwam vallen en onze arme crepe-maker werd zeiknat voor onze paar centen. Toen we de crepe snel binnengewerkt hadden zijn we naar ons guesthouse gerend, waar we zeiknat aankwamen. Het regenseizoen is dus nog niet helemaal afgelopen..

De volgende dag, na onze jetlag een beetje te hebben bijgeslapen, zijn we naar Doi Suthep gegaan, een hele mooie mega gouden tempel die buiten Chiang Mai op een berg staat. Prachtig! Hier was ook een soort marktje bij waar we uit een kokosnoot hebben gedronken, wat helaas een beetje tegenviel. In de red car terug naar Chiang Mai zaten we bij twee Nederlanders die ons aanraadden om naar de dierentuin te gaan. We reden er langs, dus ja waarom niet! De zoo was echt mega groot en ook eigenlijk bedoeld om met de auto doorheen te rijden en dan bij elk dier even uit te stappen. Wij hebben hem die-hard te voet doorgelopen ;) Helaas waren we, toen we eigenlijk wel naar de exit wilden, de weg kwijtgeraakt en hebben we een paar dezelfde rondjes gelopen voordat we doorhadden waar we heen moesten :p Dit komt helaas wel vaker voor bij ons haha. Die avond zijn we naar de bekende night market gegaan waar we heerlijke Pad Thai hebben gegeten! Ook moeten we echt moeite doen om niet nu al onze tassen vol te laden met mooie kleding en souvenirs. Hierna hebben we ons door een tuktuk naar een bar laten brengen waar we een paar lekkere Leo biertjes hebben gedronken.

Vrijdag gingen we naar Pai, maar niet voordat we een heerlijke massage voor 2,50 hadden gehad! Helemaal relaxed stapten we in de mini-van naar Pai. Eenmaal in Pai konden we net zo goed weer een massage nemen, wat een tocht! We werden 3,5 uur lang heen en weer geslingerd, en ook van boven naar beneden. Lekkere rijstijl hebben ze in Thailand :p In Pai gingen we op zoek naar een nieuwe slaapplek. We kwamen uit bij een schattig hutje op palen met super mooi uitzicht. Snel zijn we gaan eten en daarna cocktails gaan drinken bij alle leuke kraampjes in de hoofdstraat van het gezellige Pai. De slaapplek vonden we toch eigenlijk te duur dus gingen we op zoek naar wat anders. We kwamen uit bij ons Watermelon house, waar we nog twee nachten hebben doorgebracht. Helaas vonden we na tien minuten een superdikke kakkerlak (denken we :P ) die we (of naja vooral Wies) heldhaftig hebben verwijderd uit ons schattige huisje! Hierna vonden we het tijd voor verkoeling want het was super warm, dus hebben we de middag aan het zwembad doorgebracht. 's Avonds hebben we weer een bezoekje gebracht aan de night market en zijn we uiteindelijk beland in een super leuke hippie garden waar we Jenga hebben gespeeld en lekker wat gedronken hebben.

Zondag was het tijd voor onze olifantentocht! Na een vies ontbijt werden we opgehaald door een pick-up en reden we naar Thom's Elephant Camp. We moesten vrij snel op onze olifant klimmen (hoog!) en mochten achter haar flaporen zitten. Onze olifant heette Pom Pen en was vet lief. Totdat ze ons na een trip door de bergen van een uurtje in de rivier gooide :p Dit was echt supergaaf en ze hebben bijna alles gefilmd en mooie foto's gemaakt! Je kon echt zien dat de olifanten het ook heel leuk vonden en erg goed verzorgd werden. Hierna werden we in een Hot tub gezet waarna we een heerlijke lunch kregen. Toen was het nog niet afgelopen, we gingen namelijk bamboo raften! Verwacht hier NIET iets heel heftigs, maar het was wel erg leuk en chill. Toen we weer terug naar Pai gebracht waren konden we niet veel meer dan lekker van deze vakantie genieten in ons huisje. Ook regende het, wat ook wel een beetje meespeelde :p

De volgende ochtend wilden we naar Chiang Rai gaan, wat dicht bij de grens van Laos ligt. Eerst moesten we weer met de beruchte mini-van naar Chiang Mai om vervolgens met de bus naar Chiang Rai te gaan. We hadden een crappy busje verwacht, maar onze airconditioned bus had zelfs een stewardess die ons (gratis!) water en koekjes bracht! Hier kunnen ze in Nederland nog wat van leren ;)
Toen we in Chiang Rai aankwamen werd het net donker, dus wilden we snel een slaapplek fixen. Perongeluk kwamen we bij een straat uit met veel guesthouses, die wel wat prijzig waren. Uiteindelijk hebben we de nacht doorgebracht bij Grandma's guesthouse met gratis bananen, een koelkast met flessen water, een waterkoker met koffie en thee en een megadik bed. Ook hadden we een bijkeuken en afgedingd, dus de prijs viel uiteindelijk ook nog eens mee. Toch zijn we diezelfde avond nog maar gaan lopen (zonder zware tas) naar een ander guesthouse wat we op internet gevonden hadden, wat we natuurlijk niet in een keer konden vinden. Dit zag er wel heel gezellig uit dus hier zouden we de tweede nacht in Chiang Rai doorbrengen. Toen we dat guesthouse aan het zoeken waren liepen we langs de Clock Tower. Omdat het toevallig 8uur was ging deze 10 minuten lang zingen en oplichten in alle kleuren, vet grappig. Hierna hadden we wel honger en zijn we vlakbij de night market (ja, die hebben ze overal) gaan eten. Dit was MET entertainment, namelijk een duo wat golden oldies zong met een enorm thais accent en hilarische playbackshows van onder andere een travestiet. Toen we net de night market op liepen voelden we al wat druppels, die we hier inmiddels al wel kennen. Het kwam weer met bakken uit de lucht dus zijn we maar gaan schuilen waar we ook hadden gegeten. Hier hebben we de hele avond nog gezellig gekaart met wat Nederlanders totdat de lichten van het restaurant uitgingen.

De dag erna wilden we naar de White Temple. Hier gingen we heen met de lokale bus zonder deuren. Wat we niet wisten is dat die pas vertrekt als ie vol is :p dik drie kwartier later vertrokken we eindelijk en konden we de White Temple aanschouwen. Dit deed pijn aan je ogen! Wel was de tempel erg mooi en bijzonder, omdat alle andere tempels eigenlijk goud zijn. Op de terugweg hebben we toch maar een blue car aangehouden die ons een stuk sneller weer terug naar Chiang Rai bracht. Die avond hebben we een tweede poging gedaan voor de night market. Hier kwamen we een Nederlander tegen die we in Pai al hadden gezien, een echte Thailand-liefhebber. Met hem hebben we de avond doorgebracht en hebben we veel tips gekregen, wat erg handig is! Die ochtend erna werden we erg vroeg (6uur) opgehaald om naar de grens met Laos te gaan. Hier aangekomen wilden we ons visum on arrival regelen, alleen waren we een beetje vergeten hier genoeg geld voor mee te nemen :p Aangezien de ATM alleen VISA pakte en wij mastercard hebben, was dit een beetje jammer. Ineens zagen we daar de Nederlanders met wie we gekaart hadden in Chiang Rai, en van hun konden we gelukkig wel wat geld lenen. Eenmaal de grens over kwam Wies er achter dat het slotje van de tas waar haar backpack in zat niet meer de code had die ze dacht :p Oeps! In Laos hebben we diezelfde ochtend de slow boat gepakt naar Luang Prabang. Dit duurde twee dagen met een overnachting in Pak Beng. We hadden een erg mooi uitzicht, maar het was wel wat krapjes. In Laos hebben ze niet van die lange benen ;) In Pak Beng hebben we gegeten met twee Franse meiden terwijl de stroom constant uitviel in het dorpje (welkom in Laos!) en hebben we ons eerste Beerlao gedronken! Ook heeft Wies, jaja na een half uur, haar slot gekraakt!!!! :D :D Nu kon ze eindelijk weer in haar backpack. Tsja, blond he ;)

De volgende ochtend stapten we weer in de slow boat en hadden we iets meer beenruimte wat wel fijn was. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Luang Prabang en heeft een chill guesthouse ons gevonden. Toen zijn we gaan eten bij een buffet op de night market wat echt super lekker was! En goedkoop. Hier hebben ze, helaas, nog veeeel leukere dingen en konden we ons niet helemaal meer inhouden :p Ook zijn we hier echt miljonairs aangezien 1,000,000 kip (de valuta hier) ongeveer 100 euro is. We zwemmen dus in het geld ;)

Vandaag hebben we heel lang uitgeslapen en zijn we op zoek gegaan naar de Vietnamese consulate om een visum te regelen voor Vietnam. Deze hebben we helaas nog niet gevonden. Dit is trouwens niet de schuld van de kaarten en mensen in Laos.. :p
Wel hebben we iets super leuks geboekt! Zondag gaan we namelijk voor twee dagen een trekking doen, inclusief kayaking. Met de lange wandelingen kunnen we onze beenspieren weer goed trainen! Om ze goed optimaal voor te bereiden gaan we morgen toch nog maar even een Lao massage halen :) We hebben er heel veel zin in (zowel de massage als de trekking)!

Verder gaat het hier heel goed, we zijn nog niet ziek geweest en genieten van het eten, de cultuur en alles eromheen :)
We hebben trouwens vandaag onze reisplanning een beetje omgegooid. We zijn nu van plan om na Laos meteen naar Cambodja te gaan, om vervolgens Vietnam van zuid naar noord te bereizen. Dan gaan we met het vliegtuig van Hanoi naar Bangkok om nog een paar weken op de Thaise eilanden te chillen :)

Volgende keer kunnen jullie lezen hoe de Jungle-tocht ons is vergaan en of onze benen nog leven!

Heel veel liefs,
Wies en Katja

• 07 November 2014 - 16:34

Frans Van Dooremalen:

Ha Wies en Katja,
    Super leuke verhalen. En ook zo lekker vlot geschreven. Een genot om te lezen. Ook zo herkenbaar, zeker omdat wij op veel van die plaatsen geweest zijn. ehh sommige in 1989!
    Van zuid naar noord Vietnam is een goede move. Wordt het steeds mooier!!
    Veel plezier nog en we zijn benieuwd naar de vervolgverhalen.
    Groet, ook van Coby

• 07 November 2014 - 16:57

Marian Hopman:

Ha Katja en Wies,
    Wat een mooie belevenissen! Jullie genieten er goed van. Leuk om erover te lezen.
    XXX Marian

• 07 November 2014 - 17:16

Elly:

Hi meiden, wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Na het uit'huil'zwaaien op Schiphol is het alleen maar beter geworden. Wat klinkt het allemaal goed en wat schrijven jullie leuk. Hebben nu al zin in de volgende.....
    geniet van alle avonturen en een dikke knuffel voor jullie beiden. xxxx Elly en Ton

• 07 November 2014 - 18:41

Fam. Van Dongen:

Dag Katja en Wies,
    Een mooie start van jullie vakantie! Heel veel plezier met het vervolg.
    XxxxJanHeleenPApMam

• 08 November 2014 - 15:37

Roos:

Heeey Wies en Katja!

Super leuk geschreven dit! Jullie hebben al heel veel meegemaakt lees ik :)
    en het gehuil op het vliegveld was het wel waard, als jullie het nu zo naar jullie zin hebben daar :P
    leuk dat jullie al zoveel mensen hebben leren kennen!
    ik ben benieuwd naar het vervolg :)

xxx Roos

• 09 November 2014 - 01:14

Joost:

Ha meiden!
    Het klinkt superleuk wat jullie daar allemaal doen en meemaken!
    Ik kan me ook al helemaal voorstellen hoe dat verdwalen in de dierentuin etc bij jullie gaat haha.
    Blijf genieten, en doe vooral alles wat je wil doen!

• 09 November 2014 - 09:51

Silke:

Heee katja en Wies

Ik hoor dat jullie het goed naar je zin hebben daar.
    Ben beniewd naar de rest van het avontuur!!
    Nog super veel plezier en wees voorzichtig.

xx silkeee

• 09 November 2014 - 11:11

Rietje:

Hoi hoi Wies en Katja,
    Geregeld denk ik aan jullie en vraag me af: waar zouden ze zijn en hoe maken ze het. Nou weet ik het: het gaat helemaal fantastisch met jullie! Wat een mooi eerste verhaal van al jullie belevenissen en ervaringen in Azië op jullie weblog. Blijf op de rest van jullie avontuurlijke reis lekker relaxed genieten van elkaar, van het mooie warme en natte oosten, van het eten, van het drinken, van de passanten en nog van veel meer; dat lezen we de volgende keer wel weer! :)
    Lieve groet,
    Rietje

• 09 November 2014 - 21:02

Piet En Hélène:

Hoi Katja en Wies,
    Dit klinkt allemaal goed. Wij kunnen bijna alles volgen maar wat betekent "chillen" kunnen wij dat ook nog?
    Geniet ervan!!!
    Groet
    Piet en Hélène

• 09 November 2014 - 22:13

Naomi:

Hee kat! en Wies!
    Het verhaal klinkt echt super! Veel plezier met de trip! En loopse;)
    Ik wacht met smart op het volgende avontuur!!
    xxx

• 29 November 2014 - 10:33

Eke Wolkers:

Hallo backpackers! Wat ontzettend leuk om jullie te kunnen volgen dat ga ik zeker doen. Ik heb genoten van jullie eerste reisverslag. Wat is het daar mooi en wat een lekker klimaat. Geniet van jullie reis.
    Leuk dat je me een berichtje stuurde Katja ik had me dus een maand vergist en zijn jullie dus al even onderweg. Ik heb het heerlijk gehad op Curacao. Even een relax vakantie is ook weleens lekker.
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    lieve groet,
    Eke.