Het is hier 33 graden!! (Sorry :P) - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Katja en Wies - WaarBenJij.nu Het is hier 33 graden!! (Sorry :P) - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Katja en Wies - WaarBenJij.nu

Het is hier 33 graden!! (Sorry :P)

Blijf op de hoogte en volg Katja en Wies

04 December 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

Lieve allemaal,

Onze eerste dikke maand in Azië zit er al weer op! Op dit moment zitten we in Battambang, Cambodja, maar onze avonturen van de afgelopen weken vonden plaats in Laos en Siem Reap (Cambodja). We waren gebleven bij onze voorbereiding voor de trekking: een lekkere massage! Hierna waren we fysiek en mentaal goed voorbereid en kon de trekking beginnen.

Op zondagochtend verzamelden we bij 'White Elephant', en ontmoetten we ons gezelschap voor de daaropvolgende twee dagen: twee Franse meiden, één Braziliaanse en onze twee gidsen Mr. Man en Mr. Lao. Het was een erg gezellige groep! De eerste dag zijn we 7 uur onderweg geweest, al klimmend en uitglijdend door de bergen van Noord-Laos, maar het prachtige uitzicht was het waard! We hebben twee keer pauze gehouden bij een hilltribe-village, wat wel heel bijzonder was om te zien. Ook onze nacht zouden we doorbrengen in een Khmu-village. Daar eenmaal aangekomen konden we nog eventjes rondlopen in het dorpje, voordat het al snel donker werd. We kregen fried bamboo, een soort noedel-achtig iets, als avondeten, met sticky rice en kippensoep! Dit heerlijke maal konden we wel gebruiken :) Toen kregen we ons bedje te zien, dat uiteindelijk iets harder bleek dan het er in eerste instantie uitzag. Na eerst gedoucht te hebben (lees: koud water met een steelpannetje over jezelf heen gooien), en de megadikke spin uit onze slaapkamer verwijderd te hebben, besloten we toch maar samen in één bed te kruipen :p Dit paste makkelijk want het waren brede bedden, en voelde toch wel veilig omdat we samen de spinnen wel aan konden.
De volgende ochtend werden we wakker gekraaid door de hanen (wat hier trouwens wel vaker gebeurt), en stond om 7 uur het ontbijt voor ons klaar. Hierna hebben we onze sexy Teva's aangetrokken en waren we helemaal klaar voor de tweede dag: een korte wandeling, en daarna een bezoek aan de Tad Se waterfall inclusief kayaktocht! De waterval was ontzettend mooi en je kon er héérlijk in zwemmen. We bleken daar ook zelf een attractie te zijn, we werden van alle kanten gefotografeerd en kregen zelfs gratis bier en chips aangeboden van een Koreaanse. Dit voelde wel een beetje raar, al die Japanners en Koreanen die vragen of ze met je op de foto mogen :p Tijdens het kayakken ging Mr. Lao, onze heldhaftige gids-in-opleiding, twee keer kopje onder in een stroomversnelling. Wij kwamen er uiteraard supersoepel en (ongeveer) droog uit ;) De trekking was erg geslaagd en een hele gave ervaring!

Terug in Luang Prabang was het de dag erna tijd voor de enorme Kuang Si Waterfall. Hier waren we blij dat we onze klauter-skills geoefend hadden want de trap naar de top van de waterval bleek niet echt een trap ;) De waterval was groter en indrukwekkender dan de Tad Se waterval, maar veel minder zwembaar, dus we zijn blij dat we ze allebei gezien hebben!

De volgende ochtend ging de wekker om 5.15 om de monniken van Luang Prabang hun maaltijd voor de dag op te zien halen. Ze doen dat elke ochtend, en lopen dan in een lange stoet door de main street met een soort kelk. Het idee is dat ze alleen mogen eten wat ze krijgen. De locals zitten op hun knieën en gebukt klaar om het eten in de kelken van de monniken te stoppen. Helaas is dit in Luang Prabang een toeristische attractie geworden waardoor Japanners en andere toeristen hier ook aan meedoen en er bovenop gaan staan om foto's te maken. Zo voelde het voor ons bijna als een walk of shame voor de monniken.
Het was nog steeds vroeg, dus om 9 uur werd het tijd om Luang Prabang te verlaten en naar het noordelijkere Nong Khiaw te vertrekken. Wat een rit! Katja is een paar keer uit haar stoel geschoten omdat de chauffeur niet kon autorijden, er geen gordels waren en de weg ook niet echt meewerkte. Het was een bumpy ride! In Nong Khiaw hebben we van de zonsondergang genoten en lekker gegeten.

De dag erna zijn we wéér gaan klimmen, omdat we dat zo leuk vinden! Er was in Nong Khiaw blijkbaar een viewpoint wat je niet mocht missen. Ook mocht je daar niet van de paden af, anders was er een kans dat je op een ongeëxplodeerde bom stapte! Het was weer een flinke trippel naar boven, maar het uitzicht was het inderdaad waard. Ook hadden we leuk gezelschap op de top, vier Franse vrouwen die we al een paar keer eerder hadden gespot, ze waren namelijk nogal irritant (en ja, elke toerist hier is Frans). Maar als positief punt, er waren daar Lao mensen een hut als viewpoint aan het bouwen en zij gingen net lunchen, en wij mochten meelunchen! Ontzettend lief want zoveel was het niet, en heel erg lekker! De rest van de dag hebben we lekker gechilled in dit mooie dorpje.

De volgende dag wilden we naar Pha Tok Cave, een grot op loopafstand waar vroeger mensen hebben geschuild in de oorlog. Eenmaal daar aangekomen waren we de enige bezoekers, en werden we binnengelaten door een jongen, die wel een sleutel tot de grot had maar die wel een beetje raar was. Hij wilde ons binnen van alles laten zien maar we waren een beetje bang en waren ons lampje vergeten, dus hebben we de grot weer verlaten na 10 minuten in de opening gestaan te hebben :p De jongen vroeg ons nog geld voor de 'rondleiding', maar we hadden al entree betaald dus we zeiden houdoe!

Diezelfde middag vertrok ons bootje naar Muang Ngoi, een nog kleiner bergdorpje vlakbij Nong Khiaw. Dit minidorpje bestaat uit één lange zandweg, we hadden er een schattig bungalowtje met prachtige riverview (zoals alle guesthouses hier heten). Hier hebben we een hele dikke Beerlao op Rianne gedronken tijdens een mooie zonsondergang! Dit maakte het dorpje wel extra speciaal. Verder bestonden de twee dagen in Muang Ngoi vooral uit relaxen, eten, drinken en in onze twee eigen hangmatten chillen.

Toen was het tijd om een beetje richting het zuiden van Laos te gaan: van Muang Ngoi naar Vientiane, een lange reis! Eerst met de boot terug naar Nong Khiaw, met de bumpy minibus (deze keer met iets betere chauffeur) terug naar Luang Prabang, en vanaf daar de nachtbus naar Vientiane. Wel jammer dat ook de nachtbus, net zoals alle andere bussen hier, een soort hop-on/hop-off bus voor locals was, waardoor de reis toch een paar uur langer duurde dan verwacht. Op zich prima, want nu kwamen we om half 7 's ochtends aan in plaats van 4 uur, dus konden we wel ergens ontbijten en op tijd een slaapplek zoeken. Dit werd onze eerste dormroom, en meteen een met 20 bedden op een kamer! Dit is ons prima bevallen en was ook wel gezellig! Nadat we ons geïnstalleerd hadden en ons visum voor Vietnam aangevraagd was, zijn we met een Beerlao, muziek en boeken in het park gaan zitten. Daar werden we al snel gespot door een 13-jarig meisje op haar scooter, die daarna haar hele vriendengroep erbij haalde. Blijkbaar zijn we hier best opvallend (wit), ze kwamen op ons af met hun iPhones in hun hand om een miljoen selfies met ons te maken! Daarna kwamen de vragen; hoe oud zijn jullie, hebben jullie een vriendje? Ook lagen ze helemaal in een deuk toen wij onze enige twee woorden Lao zeiden: sabaidee (hallo) en kop jai lai lai (heel erg bedankt) :p. Daarna was het natuurlijk tijd voor een selfie met onze eigen camera! Die avond hebben we heerlijk gegeten met als uitzicht een oude Westerse man (mét een dikke wrat op zn hoofd) met een jonge Aziatische. Dat zie je hier opvallend vaak...

Na lekker uitgeslapen te hebben zijn we met de local bus naar het Buddhapark gegaan. Het was iets kleiner dan we hadden gedacht maar wel heel gaaf, en ook daar werden we door schoolkindjes gevraagd om met ze op de foto te gaan ;) Na ons visum voor Vietnam opgehaald te hebben, zijn we bij een night market wat gaan eten. Er bleken daar weinig toeristen te zijn en veel lokaal voedsel, erg lekker! Ook wel leuk dat je hier vaak (oudere) mannen jeu de boules ziet spelen!

De volgende ochtend werden we vanuit ons guesthouse opgehaald voor de busreis naar Konglor village, een heel klein dorpje vlakbij de grote Konglor Cave. In de bus ontmoetten we een Duitse jongen, Alex, met wie we daarna het dorpje zijn gaan verkennen. Al snel werden we meegenomen door twee jochies op een trekker (niet zo'n fancy John Deere trekker als je in Nederland hebt ;) ) naar een 'biologische boerderij', die alleen bestond uit kleine akkerveldjes aan de rivier. Het leek niet echt op een boerderij ;) Daarna zijn we lekker gaan eten bij ons guesthouse, in het gezelschap van het 10-jarige dochtertje van de familie (wat een bijdehand meisje!), die nog wel het beste Engels kon van de hele familie. Na het eten zijn we met zn drieën van de sterrenhemel gaan genieten, echt niet normaal hoeveel sterren je hier kan zien in vergelijking met Nederland!

De dag erna was het tijd om de Konglor Cave te bezoeken, samen met Alex en een Duitse man die een tijdelijke Cambodjaanse vriendin bij zich had. We stapten in een bootje met twee gidsen en werden zo, met dikke hoofdlamp op, van de ene naar de andere kant van de 7.5 kilometer lange grot gevaren. Het was echt een immense grot met bijbehorende stalagmieten en stalagtieten, een hele coole ervaring!
Die middag was het plan om naar Tha Khek te gaan, maar dat werd ons wel moeilijk gemaakt. Met een tuktuk werden we opgehaald en naar Nahin gebracht, waar ons werd verteld dat de bus naar Tha Khek pas de volgende ochtend zou gaan. Daar hadden we echt geen zin in... Gelukkig was er een vrouw (meteen ook de enige die Engels kon) die ook naar Tha Khek moest en werd opgehaald door een mega-tuktuk/vrachtwagentje. Wij konden onszelf daar nog wel bijproppen, Katja tussen de aardappelen en Wies voorin. Katja heeft wel ervaren waarom ze hier allemaal mondkapjes dragen, en leek net zwarte piet door het roet, ja echt! Nu stonden we ineens in een random dorp op een random plek waar 10 minuten later een grote bus stopte, de bus naar Tha Khek! Hier zouden we één nachtje blijven en de volgende dag doorreizen naar Pakse. Deze busreis was ook wel interessant. Onze bus met airconditioning van 8.30 bleek kapot te zijn. We konden wel om 10 uur met de lokale bus. Na nog niet de helft van onze vieze noedelsoep naar binnen gewerkt te hebben, stapten we in deze bus. Dit ging niet heel makkelijk, aangezien er van voor tot achter dikke dozen met dieselmotoren in het gangpad stonden. Daar moesten we dus diep gebukt overheen lopen om ons plekje achterin de bus te bemachtigen. Deze doorgezakte stoelen zaten nog wel het beste van allemaal :p

In Pakse zijn we ook maar één nachtje gebleven, bizar hoe weinig mensen daar om 10 uur 's avonds nog op straat waren. Ook opvallend hoeveel honden er dan ineens zijn... Gelukkig doen de meeste niks, maar toen we met zn drieën ergens langs liepen sprong er toch een grote aggressieve Rottweiler uit het donker op ons af!!! Maar na doodsangsten uitgestaan te hebben, bleek hij wel aan een ketting te zitten, poehpoeh..
Tijd om hier weg te gaan! De volgende ochtend zochten we de lokale bus naar Champasak, maar na een zoektocht van een uur konden we die nog steeds niet vinden, het hielp ook niet echt mee dat iedereen elkaar tegensprak. Dan maar liften! We scoorden een kartonnetje (voor de hitte, jaja), en mensen die er met stift Champasak in het Lao opschreven. Dan moet je natuurlijk wel op de goede weg gaan staan :p Na een halfuur zonder succes kwamen twee meiden op een scooter ons vertellen dat de weg naar Champasak toch echt wel ergens anders was. En dat werkte wel: binnen 10 minuten zaten we achterin een pick-up tussen de wortels en aardappelen!

Toen we in een klein dorpje stopten, dachten we dat de mannen even wat af moesten leveren. Maar dit bleek Champasak te zijn! Na de enige lange straat helemaal afgelopen te hebben in de vreselijke hitte, hadden we een guesthouse met riverview gevonden! Dat we hier 3 nachten zouden blijven hadden we toen nog niet voorzien... Die dag hebben we etend en drinkend in de hangmatten doorgebracht. 's Avonds hebben we een uitstapje gemaakt naar een soort theater, een 'stomme' film met live muziek als begeleiding. De film ging over het leven in de jungles van Laos vroeger. Het was echt heel indrukwekkend en de live muziek op bijzondere instrumenten maakten het helemaal af. Helaas was bij Wies waarschijnlijk het avondeten niet helemaal goed gevallen, waardoor we nog maar een nachtje extra zijn gebleven dan gepland.

Dinsdagochtend werden we door een bootje opgehaald om naar de 4000 islands te gaan. De twee Franse meiden, Laura en Doriane, die we in Luang Prabang al hadden ontmoet zaten ook in dit bootje. Samen zijn we naar Don Det gegaan, het meest levendige eiland, en hebben we twee bungalowtjes gescoord. Aan het eind van de middag zijn we naar het zuiden van dit eiland gelopen, ongeveer 2 kilometer. Daar aangekomen begon het al te schemeren en inmiddels weten we wel dat het dan binnen een halfuur pikdonker is. Snel maar weer terug dus! 's Avonds hebben wij een 'all-you-can-eat' BBQ gedeeld, dat kan hier dus blijkbaar :p Ook kwamen we hier de Franse jongens uit Luang Prabang weer tegen die weer een fireshow gaven. Wel apart hoe vaak je hier 'bekenden' tegenkomt!

De volgende ochtend zijn we met zn vieren naar het zuiden van het eiland gelopen, en door naar Don Khon, om een zwemplek te zoeken. Toen er maar geen strandje kwam (dat was ons wel verteld), zijn we omgedraaid en naar het zwembad gegaan. Ondertussen hadden we er al een flinke wandeling in de hitte opzitten en waren we wel toe aan een verfrissende duik! 's Avonds zijn we bij een Indiaas restaurant gaan eten, en daarna gaan poolen bij de 4000 islands bar, Frankrijk-Nederland eindigde in gelijkspel na 2 uur over één potje gedaan te hebben :p Aangezien alles hier om 23 uur dichtgaat, gaat iedereen daarna door naar een strandje waar het feestje nog even doorgaat.
Na een kort nachtje hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar de waterval gefietst op het andere eiland. Dit is eigenlijk een mega-rapid in de Mekong, heel groot en indrukwekkend. Daarna hebben we in de Mekong gezwommen (dikke stroming!) en bij de bar daar een siësta gehouden. Toen hebben we het hele eiland rondgefietst op onze kinderfietsjes, wat wel leidde tot een zere kont :p De dag eindigde weer in de 4000 islands bar.

Vrijdag was het tijd voor een beach party! Met een bootje volgeladen met 40 mensen en genoeg bier, gingen we naar een ander, onbewoond eilandje om te feesten! Errug geslaagd :) Toen we dachten dat deze dag nog niet beter kon, kon het nog beter! We hadden namelijk een BBQ met een Mekong-vis van 3 kilo besteld, die dezelfde ochtend nog lekker in het water rondzwom. Samen met Laura en Doriane hebben we hier heerlijk van genoten.

De dag erna hebben we niet veel uitgevoerd maar wel lekker genoten van het niks doen :) Dit ging uiteraard gepaard met hangmatten, chillen en lekker eten. 's Avonds zijn we weer gaan poolen in de 4000 islands bar en geeindigd op het strand, het was een mooie laatste avond Laos en een lekkere laaste Beerlao! De volgende ochtend zou onze boot vroeg vertrekken naar het vasteland. De reis ging verder door naar Siem Reap, Cambodja! De reis naar Siem Reap met de bus was altijd super lang maar door de New Road zou je er nu nog maar 5 uur vanaf de grens over doen. Wij vonden dat wel een goed idee dus hebben we die bus geboekt. Wel jammer dat we in een bus eindigden die toch maar niet over de New Road ging. Ook toen we het vroegen aan de busman wist hij niets van een nieuwe weg naar Siem Reap en lachtte ons uit om de prijs die we betaald hadden. Jammer. Gelukkig waren we niet de enigen die deze 13 uur durende busreis niet verwacht hadden..
Maar toen we eenmaal in Siem Reap waren (om 2 uur 's nachts), was het meteen weer goed. Samen met Matias en Salvador, een Uruguayaan en een Mexicaan, hadden we al snel een leuke tuktuk driver genaamd Tiger gevonden die ons wel naar een leuk hostel wist te brengen.

De eerste dag in Siem Reap was leuk! De eerste indrukken van Siem Reap waren erg goed. Het is echt een hele leuke stad met veel marktjes, restaurantjes en een leuke Pubstreet. De verleidingen van alle marktjes hebben we hier niet meer zo goed kunnen weerstaan.. Maar, de backpacks zijn nog steeds niet vol (gelukkig!). Diezelfde avond werden we met zn vieren door Tiger opgehaald met zijn fancy tuktuk om de zonsondergang op een berg bij Angkor Wat te gaan kijken. Jammer dat het best bewolkt was, maar toch was het erg mooi om te zien! Daarna zijn we lekker gaan eten bij Angkor famous samen met de jongens. Dit was echt een super leuk restaurantje: gratis popcorn, gratis rijst, leuke bediening en mega goede drankaanbiedingen!! Goed genoeg voor een leuke avond dus. Na wat drankjes eindigde de avond in Pubstreet, en dan ook echt midden op straat. Iedereen stond te dansen (in de regen) tussen twee clubs in. Dit was erg geslaagd! Jammer dat we de volgende dag om 04.30 (!!!!!) op moesten want we wilden de sunrise van Angkor Wat gaan bekijken. Na een nachtje van 2.5 uur was dit best een zware opdracht. Het was echt wel heel mooi en zeker de moeite waard! Angkor Wat is trouwens het grootste religieuze gebouw ter wereld. Daarna zijn we door Tiger naar verschillende tempels gereden die de moeite waard waren. Ook hebben we de Jungle Temple gezien, die van Tomb Raider is ons verteld (nee we hebben de film eigenlijk nog niet gezien). Het was een heftige en mooie ochtend! Om 13.00 vonden we het wel mooi geweest en zijn we na een dikke lunch weer in bed gekropen. Na een powernap waren we weer helemaal fris voor nog een avondje Siem Reap! Samen met Laura, Doriane, Salvador en Matias zijn we gaan eten en dansen. Dit was weer een geslaagde avond! Toen we samen terug naar het hostel liepen, liepen we langs een groep straatkindjes waarvan we een paar overdag ook al hadden gezien. We wisten niet wat ons overkwam toen ze op ons afrenden en aan ons begonnen te trekken en te hangen om in je zakken proberen te komen. Gelukkig waren wij de sterksten ;) Maar eigenlijk ook heftig om te zien dat deze kindjes dit blijkbaar moeten doen om te overleven..

De volgende ochtend hadden we een heerlijk ontbijtje om 15.00, weer helemaal goed bijgeslapen dus ;) Na al die trappen in de tempels waren onze voetjes wel toe aan een voetmassage. Voor 2,50 euro zijn wij een half uur lang enorm verwend :) Salvador was vertrokken naar Thailand dus hebben we onze laatste avond Siem Reap met Matias doorgebracht onder het genot van een Angkor-biertje en goede live muziek.

Vanochtend hebben we de bus gepakt naar Battambang en hebben we alweer een superleuke tuktuk driver gescoord! Vanavond gaat hij ons naar het circus brengen en morgen krijgen we een hele interessante tour door de omgeving van Battambang. Dan gaat hij ook zijn eigen ervaringen vertellen over de Rode Khmer wat zich in 1975-1979 heeft afgespeeld in Cambodja. Ook gaan we morgenavond sinterklaas vieren! We gaan warme chocolademelk drinken, mandarijntjes en veel andere lekkere dingen eten. Ook hebben we voor elkaar een cadeautje gekocht, spannend!!! Ook de cadeautjes van Michiel mogen eindelijk open! Jeej!

Wij gaan hier verder met genieten, allemaal een fijne sinterklaas!

Liefs,

Wies en Katja

• 04 December 2014 - 12:13

Frans:

Goed bezig meiden! Indrukwekkend en gezellig tegelijk. Jullie reisboek sinal half af!
    Frans

• 04 December 2014 - 13:24

Viola:

Bij de woorden massage, hangmat, chillen, middagdutjes, zwemmen, niks doen, hitte, uitzicht, waterval en véle anderen slaat mijn hart steeds een beetje over. Wat klinkt dat heeeerlijk!
    Ik zit dit typen op de eerste verdieping van het forum. Met trui aan! En een sjaal! Én fleece maillot onder mijn spijkerbroek!! Ja zo koud is het hier :( En het is week 6, dus de tentamenstress begint al een beetje toe te slaan.
    Je merkt het wel, ik ben heel erg jaloers! Geniet maar super veel van jullie leuke tijd! Zo leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Nu zitten jullie er echt :D

Ik ga me winterjas, wanten en oorwarmers aan doen en me haasten naar het Orion, want mijn college begint zo. Heel veel liefs uit het koude Wageningen! X Viola

• 04 December 2014 - 13:24

Viola:

• 04 December 2014 - 17:38

Roos:

Hey meiden

Super leuk!
    Dit is een flink verhaal haha, maar jullie hfbben natuurlijk ook veel avonturen om te vertellen :)

Xxx roos

• 04 December 2014 - 17:41

Elly:

hi lieverds, wat een heerlijke verhalen. Jullie genieten overduidelijk. Bedankt voor dit

• 04 December 2014 - 21:22

Ton:

Top meiden, we genieten mee!!!

• 05 December 2014 - 10:44

Marja:

Wat een superleuke verhalen toch weer. Ik herken ook zoveel situaties; toen ik (100 jaar geleden, haha) met Kitty van Dijck in Azië was. De gekke, leuke, ergerlijke mensen die je tegenkomt op reis, de bizarre situaties waarin je terecht komt en de ongelofelijk mooie dingen die je beleeft. Echt iets om KEIHARD van te genieten en vast te houden. Liefs van Marja

• 05 December 2014 - 12:25

Hélène En Piet:

Hoi levensgenieters,
    Dat is het mooiste beroep dat er is. Weer een mooi reisverslag. De herinneringen komen ook bij ons nog boven. We hebben weer genoten van jullie verhaal. Geniet verder en kijk goed uit.
    Groet
    Piet en Hélène

• 05 December 2014 - 14:37

Fons Marian Heleen En Jan :

We blijven smullen van jullie verhalen en belevenissen!

• 05 December 2014 - 22:36

Corry:

Hoi Katja, heerlijk om te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebben. Geniet er van !!!! Groetjes Corry en JanHendrik.

• 06 December 2014 - 10:30

Marijke:

dag leuke meiden. Wat fijn dat Elly dit verslag gedeeld heeft. Super om te lezen. Geniet lekker verder.

• 06 December 2014 - 23:04

Rietje:

Hoi Wies en Katja, wat een fantastisch avontuur beleven jullie en wat genieten jullie ervan! Een mooi sprankelend verhaal en er komt nog meer ............. Veel plezier samen nog.
    Liefs, Rietje